Sunday, April 4, 2010

Prosedur Penghasilan & Penilaian Kerja Kursus Seni Visual STPM


Oleh:
Hassan Mohd Ghazali
hassan@fsm.upsi.edu.my
Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Pengenalan

Kertas 970/3 adalah merupakan kertas penghasilan karya untuk calon
sekolah yang mengambil mata pelajaran Seni Visual di peringkat STPM.
Kertas ini menguji kemahiran calon untuk menghasilkan sebuah karya seni
visual dalam bentuk pengkaryaan dan perekaan. Melalui bimbingan guru
seni visual, calon akan melaksanakan projek berdasarkan pemilihan soalan
yang telah dihantar oleh MPM pada awal Januari. Sepanjang lapan bulan
(Februari hingga September)calon yang dibimbing oleh guru seni visual
membuat projek yang dipilih berdasarkan soalan dari MPM. Aspek penting
yang diberi penekanan ialah aspek penerokan idea, penghasilan karya @
produk dan pendokumentasian projek.
Oleh yang demikian pemilihan soalan oleh calon dalam kertas ini
perlu dibincang bersama dengan guru pembimbing agar kepakaran guru
pembimbing dapat membantu ke arah penghasilan yang baik. Kertas ini
akan dinilai secara pendekatan pengujian authentic. Justru itu hasil kerja
portfolio dan hasil karya perlulah memenuhi peraturan yang telah ditetapkan
oleh Majlis Peperiksaan Malaysia. Beberapa perkara asas perlu dihalusi oleh
guru pembimbing sebelum memulakan penghasilan projek penghasilan
karya antaranya:
1. Arahan Kertas Soalan
2. Tanggungjawab Guru Seni Visual
3. Tanggungjawab Pengetua
4. Penghantaran Portfolio dan Hasil Karya
5. Arahan Penyedian Projek Penghasilan Karya.

Prosedur penghasilan

Secara umum kertas ini adalah dibuat secara amali di sekolah, oleh itu
keakraban antara calon (pelajar) dan guru seni visual (Pembimbing) adalah
perkara yang sangat penting. Bagi calon, mereka sangat mengharapkan
guru pembimbing membantu mereka dari aspek teori dan amali pengajaran
seni visual.

Sebenarnya kertas penghasilan karya seni visual STPM memerlukan
pelajar atau calon berpengetahuan dan berkemahiran dari aspek kognitif,
psikomotor dan afektif. Tanpa ketiga-tiga domin ini, portfolio dan
penghasilan tidak dapat dilakukan dengan baik.
Sebagai contoh, soalan Nombor 1 (Pengkaryaan). Soalan tersebut
berkehendakkan calon menghasilkan karya bertemakan ‘Gelombang’.
Aspek kognitif: calon perlu mencari sumber maklumat mengenai gelombang,
samada melalui pembacaan, pencarian maklumat dari internet,
Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 �� HASSAN GHAZALI 2
perbincangan dan sebagainya. Aspek teori dari segi makna dan nilai kreatif
juga perlu dititik beratkan melalui kajian maklumat dan kajian visual. Aspek
Psikomotor (kemahiran): calon perlu mahir tatacara melukis dan membentuk
(Ketukangan) dengan menggunakan media dan teknik bagi menghasilkan
sebuah karya 2D yang bertemakan ‘Gelombang’ tersebut. Aspek Afektif
(Nilai); colon perlu menyiapkan portfolio dan hasil karya dengan kemas dan
kreatif. Persoalannya, aspek pembelajaran seni visual adalah pokok utama
yang perlu ditegaskan sebelum memikirkan aspek-aspek yang lain.
Pengetahuan aspek organisasi penghasilan
Kelaziman berlaku apabila calon menghasilkan karya seni visual akan
memikirkan bagimana cara penghasilan?, apakah bahan yang hendak
digunakan?, dan apakah cara teknik dibuat?. Antara lain yang menjadi
persoalan awal ialah:
1. Memecahkan persoalan tema dan kehendak soalan,
2. Olahan idea dan pengolahan karya,
3. Penentuan bahan dan teknik,
4. Kemasan dan Persembahan.

Sebenarnya, penghasilan sebuah karya seni visual memerlukan banyak
aspek lain yang memerlukan perbincangan antara calon dan guru
pembimbing. Antara lain ialah mengetahui faktor tersirat karya dan faktor
tersurat karya seni visual sebagai cantuman kekuatan berkarya. Antara
perkara inplisit dan ekplisit yang perlu diketahui dalam penghasilan sebuah
karya ialah:

Faktor tersirat:
i. Nilai estetik (merangkumi niali kreativiti)
ii. Nilai makna
iii. Nilai konteks
iv. Nilai emosi
v. Pengaruh

Faktor tersurat:
i. Media dan teknik
ii. Kemahiran penghasilan
iii. Fungsi
iv. Kemasan
v. Peragaan dan persembahan

Langkah-langkah penghasilan
1. Penghasilan pengkaryaan

Proses penghasilan karya akan bermula dengan suatu tema atau
tajuk. Bermula dari permasalah tema maka calon akan bekerja
Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 �� HASSAN GHAZALI 3
mencari idea bagi merealisasikan sebuah karya. Pada peringkat awal
proses mengumpul maklumat dan visualisasi adalah langkah kearah
mendapatkan idea sebenar. Disamping itu pemetaan konsep yang
kreatif sangat penting dalam proses visualisasi. Paling penting adalah
penentuan media dan teknik untuk disesuaikan dengan gubahan.
Proses gubahan karya pula perlu menggambil kira elemen-eleman
bahasa seni visual. Di bawah ini adalah rajah proses penghasilan
pengkaryaan.

2. Penghasilan Perekaan
Pelbagai cara yang sesuai untuk menghasilkan sesuatu karya
perekaan. Dalam perekaan kemahiran penghasilan adalah berbeza
mengikut bidang. Bidang Grafik dan multimedia berbeza cara
penghasilan dengan bindang reka bentuk. Perbezaan penghasilan
reka bentuk industri pula berbeza dengan reka bentuk persekitaran.
Oleh yang demikian guru seni visual sebagai pembimbing perlu
penguasai kemahiran bidang-bidang tertentu untuk mastikan cara
bimbingan kepada colon akan berlaku dengan betul. Di sini
ditunjukkan beberapa cara produksi pengurusan yang bersistematik
untuk mendapatkan produk akhir yang baik. Sebagai contoh
ditunjukkan bagimana sebuah firma ‘Flo Design Consultancy’ (Laura
Slack, 2006) mengorganisasikan penghasilkan produknya. Langkahlangkah
penghasilan produknya adalah sebagai satu cara langkahlangkap
proses perekaan yang bersistematik.
PENGGUNA
• Kehendak
• Keperluan
Rajah 2 : Disesuaikan dari ‘Flo Creator Model Consultancy’
STAGE 1 STAGE 2 STAGE 3
STAGE 1
PENYELIDIKAN PENYATAAN KONSEP VISUALISASI REALISASI PENGEDARAN
• Keperluan
Pelanggan
• Lakaran
• Lukisan
• Model
• 3D
• CAD/3D
• Grafik Viktor
• Lepaan
• Prototaip
• Penilaian
Produk
• Produksi
• Promosi
• Logistik
TEMA
PROSES
PENGWUJUDAN
IDEA
PEMETAAN
KONSEP
KREATIF
PENENTUAN
MEDIA DAN
TEKNIK
PROSES
GUBAHAN
KEMASAN
PERAGAAN
2D @ 3D
• Kemahiran pembuatan
• Kemahiran pengunaan

Bahasa Seni Visual
Rajah 1: Proses Penghasilan Pengkaryaan
Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 �� HASSAN GHAZALI 4

Namun demikian secara umumnya proses penghasilan perekaan lebih
tertumpu kepada permasalahan sosial dan pengguna. Bertolak dari situ
pereka akan membuat penyelidikan dan mencari maklumat untuk
menyelesaikan melalui reka bentuk yang boleh diterima oleh masyarakat
atau pengguna. Contoh di atas dapat sedikit sebanyak membantu proses
penghasilan perekaan sebagai menjawab soalan penghasilan perekaan.

Cara umumnya proses reka bentuk reka bentuk industri atau reka bentuk
automobil adalah melalui proses seperti rajah 3.
Dalam bidang reka bentuk grafik, proses penghasilan berbeza sedikit dari
reka bentuk industri dan reka bentuk persekitaran. Antara elemen penting
dalam proses reka bentuk grafik ialah lakaran kenik (Thumbnils) dan Lukisan
Komprehensif sebagai kerja terakhir sebelum proses percetakan. Aspek
kebersihan, kehalusan kerja dan persembahan yang kreatif sangat
dititikberatkan dalam karya komprehensif. Media dan teknik pelukisan dalam
grafik memerlukan kemahiran khusus, dan tidak keterlaluan dikatakan
bahawa proses akhir kerja grafik memerlukan penggunaan perisian grafik
komputer seperti grafik vektor dan grafik bitmap.

FASA 1
Permasalahan
Mengumpul maklumat
FASA 2
Kreatif
Mencari-penyelesaian
Mengeluarkan Idea
Visualisasi
FASA 3
Kemungkinan
Dan
Pengoptimum
FASA 4
Penyempurnaan
Penilian di peringkat
sekolah
PROSES
REKA BENTUK
PEREKAAN
PENGESAHAN
PENILAIAN
PENYEMPURNAAN MENSISTESIS
MENGANALISIS
Rajah 3: Fasa Proses Reka Bentuk Perekaan

Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 �� HASSAN GHAZALI 5
Perbandingan Pengkaryaan dan Perekaan
Secara umumnya saya membuat perbandingan melalui rajah 5 dan
rajah 6 untuk memberi penjelasan proses penghasilan. Apabila melihat
perbandingan tersebut kita boleh membincangkan bagaimana
perancangan yang bersistematik dapat dilakukan apabila menerima soalan
dari MPM.
TEMA
BAHASA SENI
NILAI ESTETIK
GAYA
TEKNIK BERKARYA
MAKNA
KONTEKS
NILAI KEASLIAN
ASPEK KOMUNIKASI
NILAI KREATIF
PENGARUH
PERAGAAN
Rajah 5: Sebuah Karya Seni (Pengkaryaan)
Rajah 4: Proses Reka Bentuk Grafik (Bob Cotton, 1990)
Proses idea:
Mencari maklumat
Proses lakaran kenik
sebanyak mungkin
Proses lakaran
sebenar dari lakaran
kenik
Proses
Komprehensif
Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 �� HASSAN GHAZALI 6

No comments:

Post a Comment