Saturday, July 3, 2010

PROSEDUR PENGHASILAN & PENILAIAN KERJA KURSUS SENI VISUAL STPM

Oleh:
Hassan Mohd Ghazali
hassan@fsm.upsi.edu.my
Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Pengenalan
Kertas 970/3 adalah merupakan kertas penghasilan karya untuk calon
sekolah yang mengambil mata pelajaran Seni Visual di peringkat STPM.
Kertas ini menguji kemahiran calon untuk menghasilkan sebuah karya seni
visual dalam bentuk pengkaryaan dan perekaan. Melalui bimbingan guru
seni visual, calon akan melaksanakan projek berdasarkan pemilihan soalan
yang telah dihantar oleh MPM pada awal Januari. Sepanjang lapan bulan
(Februari hingga September)calon yang dibimbing oleh guru seni visual
membuat projek yang dipilih berdasarkan soalan dari MPM. Aspek penting
yang diberi penekanan ialah aspek penerokan idea, penghasilan karya @
produk dan pendokumentasian projek.
Oleh yang demikian pemilihan soalan oleh calon dalam kertas ini
perlu dibincang bersama dengan guru pembimbing agar kepakaran guru
pembimbing dapat membantu ke arah penghasilan yang baik. Kertas ini
akan dinilai secara pendekatan pengujian authentic. Justru itu hasil kerja
portfolio dan hasil karya perlulah memenuhi peraturan yang telah ditetapkan
oleh Majlis Peperiksaan Malaysia. Beberapa perkara asas perlu dihalusi oleh
guru pembimbing sebelum memulakan penghasilan projek penghasilan
karya antaranya:
1. Arahan Kertas Soalan
2. Tanggungjawab Guru Seni Visual
3. Tanggungjawab Pengetua
4. Penghantaran Portfolio dan Hasil Karya
5. Arahan Penyedian Projek Penghasilan Karya.
Prosedur penghasilan
Secara umum kertas ini adalah dibuat secara amali di sekolah, oleh itu
keakraban antara calon (pelajar) dan guru seni visual (Pembimbing) adalah
perkara yang sangat penting. Bagi calon, mereka sangat mengharapkan
guru pembimbing membantu mereka dari aspek teori dan amali pengajaran
seni visual.
Sebenarnya kertas penghasilan karya seni visual STPM memerlukan
pelajar atau calon berpengetahuan dan berkemahiran dari aspek kognitif,
psikomotor dan afektif. Tanpa ketiga-tiga domin ini, portfolio dan
penghasilan tidak dapat dilakukan dengan baik.
Sebagai contoh, soalan Nombor 1 (Pengkaryaan). Soalan tersebut
berkehendakkan calon menghasilkan karya bertemakan ‘Gelombang’.
Aspek kognitif: calon perlu mencari sumber maklumat mengenai gelombang,
samada melalui pembacaan, pencarian maklumat dari internet,
Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 􀀁 HASSAN GHAZALI 2
perbincangan dan sebagainya. Aspek teori dari segi makna dan nilai kreatif
juga perlu dititik beratkan melalui kajian maklumat dan kajian visual. Aspek
Psikomotor (kemahiran): calon perlu mahir tatacara melukis dan membentuk
(Ketukangan) dengan menggunakan media dan teknik bagi menghasilkan
sebuah karya 2D yang bertemakan ‘Gelombang’ tersebut. Aspek Afektif
(Nilai); colon perlu menyiapkan portfolio dan hasil karya dengan kemas dan
kreatif. Persoalannya, aspek pembelajaran seni visual adalah pokok utama
yang perlu ditegaskan sebelum memikirkan aspek-aspek yang lain.
Pengetahuan aspek organisasi penghasilan
Kelaziman berlaku apabila calon menghasilkan karya seni visual akan
memikirkan bagimana cara penghasilan?, apakah bahan yang hendak
digunakan?, dan apakah cara teknik dibuat?. Antara lain yang menjadi
persoalan awal ialah:
1. Memecahkan persoalan tema dan kehendak soalan,
2. Olahan idea dan pengolahan karya,
3. Penentuan bahan dan teknik,
4. Kemasan dan Persembahan.
Sebenarnya, penghasilan sebuah karya seni visual memerlukan banyak
aspek lain yang memerlukan perbincangan antara calon dan guru
pembimbing. Antara lain ialah mengetahui faktor tersirat karya dan faktor
tersurat karya seni visual sebagai cantuman kekuatan berkarya. Antara
perkara inplisit dan ekplisit yang perlu diketahui dalam penghasilan sebuah
karya ialah:
Faktor tersirat:
i. Nilai estetik (merangkumi niali kreativiti)
ii. Nilai makna
iii. Nilai konteks
iv. Nilai emosi
v. Pengaruh
Faktor tersurat:
i. Media dan teknik
ii. Kemahiran penghasilan
iii. Fungsi
iv. Kemasan
v. Peragaan dan persembahan
Langkah-langkah penghasilan
1. Penghasilan pengkaryaan
Proses penghasilan karya akan bermula dengan suatu tema atau
tajuk. Bermula dari permasalah tema maka calon akan bekerja
Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 􀀁 HASSAN GHAZALI 3
mencari idea bagi merealisasikan sebuah karya. Pada peringkat awal
proses mengumpul maklumat dan visualisasi adalah langkah kearah
mendapatkan idea sebenar. Disamping itu pemetaan konsep yang
kreatif sangat penting dalam proses visualisasi. Paling penting adalah
penentuan media dan teknik untuk disesuaikan dengan gubahan.
Proses gubahan karya pula perlu menggambil kira elemen-eleman
bahasa seni visual. Di bawah ini adalah rajah proses penghasilan
pengkaryaan.
2. Penghasilan Perekaan
Pelbagai cara yang sesuai untuk menghasilkan sesuatu karya
perekaan. Dalam perekaan kemahiran penghasilan adalah berbeza
mengikut bidang. Bidang Grafik dan multimedia berbeza cara
penghasilan dengan bindang reka bentuk. Perbezaan penghasilan
reka bentuk industri pula berbeza dengan reka bentuk persekitaran.
Oleh yang demikian guru seni visual sebagai pembimbing perlu
penguasai kemahiran bidang-bidang tertentu untuk mastikan cara
bimbingan kepada colon akan berlaku dengan betul. Di sini
ditunjukkan beberapa cara produksi pengurusan yang bersistematik
untuk mendapatkan produk akhir yang baik. Sebagai contoh
ditunjukkan bagimana sebuah firma ‘Flo Design Consultancy’ (Laura
Slack, 2006) mengorganisasikan penghasilkan produknya. Langkahlangkah
penghasilan produknya adalah sebagai satu cara langkahlangkap
proses perekaan yang bersistematik.
PENGGUNA
• Kehendak
• Keperluan
Rajah 2 : Disesuaikan dari ‘Flo Creator Model Consultancy’
STAGE 1 STAGE 2 STAGE 3
STAGE 1
PENYELIDIKAN PENYATAAN KONSEP VISUALISASI REALISASI PENGEDARAN
• Keperluan
Pelanggan
• Lakaran
• Lukisan
• Model
• 3D
• CAD/3D
• Grafik Viktor
• Lepaan
• Prototaip
• Penilaian
Produk
• Produksi
• Promosi
• Logistik
TEMA
PROSES
PENGWUJUDAN
IDEA
PEMETAAN
KONSEP
KREATIF
PENENTUAN
MEDIA DAN
TEKNIK
PROSES
GUBAHAN
KEMASAN
PERAGAAN
2D @ 3D
• Kemahiran pembuatan
• Kemahiran pengunaan
Bahasa Seni Visual
Rajah 1: Proses Penghasilan Pengkaryaan
Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 􀀁 HASSAN GHAZALI 4
Namun demikian secara umumnya proses penghasilan perekaan lebih
tertumpu kepada permasalahan sosial dan pengguna. Bertolak dari situ
pereka akan membuat penyelidikan dan mencari maklumat untuk
menyelesaikan melalui reka bentuk yang boleh diterima oleh masyarakat
atau pengguna. Contoh di atas dapat sedikit sebanyak membantu proses
penghasilan perekaan sebagai menjawab soalan penghasilan perekaan.
Cara umumnya proses reka bentuk reka bentuk industri atau reka bentuk
automobil adalah melalui proses seperti rajah 3.
Dalam bidang reka bentuk grafik, proses penghasilan berbeza sedikit dari
reka bentuk industri dan reka bentuk persekitaran. Antara elemen penting
dalam proses reka bentuk grafik ialah lakaran kenik (Thumbnils) dan Lukisan
Komprehensif sebagai kerja terakhir sebelum proses percetakan. Aspek
kebersihan, kehalusan kerja dan persembahan yang kreatif sangat
dititikberatkan dalam karya komprehensif. Media dan teknik pelukisan dalam
grafik memerlukan kemahiran khusus, dan tidak keterlaluan dikatakan
bahawa proses akhir kerja grafik memerlukan penggunaan perisian grafik
komputer seperti grafik vektor dan grafik bitmap.
FASA 1
Permasalahan
Mengumpul maklumat
FASA 2
Kreatif
Mencari-penyelesaian
Mengeluarkan Idea
Visualisasi
FASA 3
Kemungkinan
Dan
Pengoptimum
FASA 4
Penyempurnaan
Penilian di peringkat
sekolah
PROSES
REKA BENTUK
PEREKAAN
PENGESAHAN
PENILAIAN
PENYEMPURNAAN MENSISTESIS
MENGANALISIS
Rajah 3: Fasa Proses Reka Bentuk Perekaan
Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 􀀁 HASSAN GHAZALI 5
Perbandingan Pengkaryaan dan Perekaan
Secara umumnya saya membuat perbandingan melalui rajah 5 dan
rajah 6 untuk memberi penjelasan proses penghasilan. Apabila melihat
perbandingan tersebut kita boleh membincangkan bagaimana
perancangan yang bersistematik dapat dilakukan apabila menerima soalan
dari MPM.
TEMA
BAHASA SENI
NILAI ESTETIK
GAYA
TEKNIK BERKARYA
MAKNA
KONTEKS
NILAI KEASLIAN
ASPEK KOMUNIKASI
NILAI KREATIF
PENGARUH
PERAGAAN
Rajah 5: Sebuah Karya Seni (Pengkaryaan)
Rajah 4: Proses Reka Bentuk Grafik (Bob Cotton, 1990)
Proses idea:
Mencari maklumat
Proses lakaran kenik
sebanyak mungkin
Proses lakaran
sebenar dari lakaran
kenik
Proses
Komprehensif
Taklimat JU 970/3 27/28 Februri 2008 􀀁 HASSAN GHAZALI 6
Penutup
Kertas 970/3 merupakan kertas amali untuk calon persekolahan yang
diberi penekanan dalam proses penghasilan karya sepanjang lapan bulan.
Guru pembimbing Seni Visual memainkan peranan penting sebagai
pembimbing dan penilai utama. Aspek teori dan amali perlu diberi
penekanan sepanjang proses dalam penghasilan. Portfolio adalah
merupakan dokomentasi penghasilan karya dan sebagai bahan bukti proses
teori dan amali berjalan dengan baik.
Bibliografi
Amy e. Arntson (2007). Graphic Design Basics, USA: Thomson.
Bob Cotton (1990). The New Guide To Graphic Design, New Jersey: Chartwell Book
Inc.
Laura Slack (2006). What Is Product Design, Singgapore: Page One
Paulson, F.L. Paulson, P.R. and Meyer, CA. (1991, February). "What Makes a Portfolio a
Portfolio?" Educational Leadership, pp. 60-63.
PERMASALAHAN
BAHASA SENI
KESESUAIAN BAHAN
GAYA ESTETIK
TEKNOLOGI
TEKNIK PRODUKSI
NILAI KETEPATAN
KEASLIAN
ASPEK KOMUNIKASI
NILAI KREATIF
NILAI EKONOMI
PERSEMBAHAN
Rajah 6: Sebuah Produk (Perekaan)

DOKUMENTARI SENI LUKIS (Kritikan Seni)

PEMAHAMAN DAN KRITIKAN SENI

Kritikan seni terrhadap karya seni visual (kraf tradisi, kraf dimensi baru, lukisan, catan, arca, cetakan, grafik, tekstil, seramik, seni industri fesyen, fotografi, seni logam halus, seni reka hiasan dalaman, seni landskap , multimedia dan animasi) dapat membantu dan menyumbang kepada pembentukan persepsi dan apresiasi seni visual.

Kemahiran dalam membuat kritikan seni bertujuan untuk mengembangkan lagi persepsi dan apresiasi seseorang serta membuat pertimbangan dan penilaian sesuatu karya seni visual.

Aspek-aspek kritikan karya seni visual:

Setiap karya seni visual dikaji dari aspek berikut:

Hal benda: Mengenal pasti pelbagai hal benda (figura, objek alam, objek buatan manusia dll) yang digunakan dalam karya seni visual. Memahami penampilan imej dalam karya seni visual dalam konteks aliran dan stail yang berbeza. Memahami dan membezakan imej realistik, abstrak dan non-objektif dalam karya seni visual.

Komposisi: Mengenalpasti asas seni reka yang terdapat dalam setiap karya seni visual. Mengkaji penggunaan asas seni reka sebagai bahasa seni visual dan memahami sifat-sifat ekspresif asas seni reka dalam menyatakan maksud. Memahami bagaimana asas seni reka diolah dan diadun dalam sesuatu hasil karya seni. Mengkaji penggunaan pelbagai media dan teknik untuk hasilkan kesan ekspresif dalam karya seni visual.

Kandungan: Memahami pelbagai tema yang menjadi pilihan bagi menyampaikan maksud dan pengertian dalam karya seni visual. Mengkaji makna, mesej, idea dan fungsi yang disampaikan melalui karya seni visual

Aspek-aspek tersebut di atas biasanya dikaji dalam konteks kualiti estetik dari segi imitationalisme (Literal quality), formalisme (Formal qualities) dan emosionalisme (expressive qualities).
.
Pendekatan Kritikan Seni
Jurnalistik: Laporan, penerangan dan penulisan diskriptif (seperti pameran seni di galeri) yang disiarkan dalam surat khabar, majalah, radio dan televisyen untuk bacaan/pengetahuan umum

Ilmiah: Penulisan terperinci dan in-depth dibuat secara intepretif yang disiarkan dalam jurnal dan majalah, laporan dalam seminar dan konferensi.

Strategi Kritikan Seni

Diskripsi: Membuat inventori melalui pemerhatian, tentang imej, benda subjek dan penggunaan unsur seni dalam karya seni visual.

Analisis: Mengkaji dari segi organisasi hasil seni dibuat-bagaimana prinsip seni digunakan dalam menyusun unsur seni untuk menghasilkan kesatuan dalam karya seni visual.

Interpretasi: Mengkaji kualiti ekspresif (perasaan, mood dan idea) yang disampaikan melalui karya seni visual bagi menterjemahkan maksud dan makna.

Pertimbangan: Membentuk pendapat dan membuat keputusan bagi menentukan darjah artistik / dergree of artistic merit dalam hasil karya seni.

@Kritikan seni yang dibuat mengikut empat strategi di atas adalah satu sistem yang berstruktur dan teratur. Secara urutan, diskripsi merupakan peringkat muda dalam kritikan seni dan pertimbangan berada di peringkat kompleks menggunakan domain kognitif aras tinggi.Setiap strategi itu boleh dijalin dan digunakan secara fleksible mengikut kemampuan pelajar.

PERKEMBANGAN SENI LUKIS DI MALAYSIA

Tahun 1930-an dan 1940-an
Seni halus (lukisan, catan, cetakan, arca dll) bermula pada tahun 1930-an dengan terciptanya catan awal oleh Yong Mun Sen, Abdullah Ariff. Pelukis Malaysia bebas daripada sebarang kongkongan kerana belum terdedah kepada aliran dari barat. Pendedahan hanya tertumpu kepada penghasilan rakan seperjuangan. Karya mereka mentah dan tidak halus kerana tiada bimbingan.

Tahun 1950-an
Awal tahun 1950-an, Malaysia mula mempunyai pelukis yang berkedudukan dan dedikasi seperti Yong Mun Sen, Abdullah Ariff, Cheong Soo Pieng, Khaw Sia. Alam seni halus Malaysia masih suram dan kurang memberangsangkan. Ketibaan Mohammed Hoessein Enas dari Indonesia telah membawa era baru dalam aliran naturalis dengan melukis figura manusia kepada pelukis tempatan.Tay Hooi Keat yang baru pulang dari United Kingdom memperkenalkan asas seni lukis seperti bentuk, garisan, rupa, warna, jalinan dan sebagainya.

Tahun 1960-an
Era 1960-an dikatakan merupakan penghasilan karya yang matang dari pelukis-pelukis Malaysia. Pelukis-pelukis bukan sahaja menganut aliran impresionis malah lebih berani dalam aliran ekspresionis, pop, konseptual, op dan lain-lain.

Tahun 1970-an
Pelukis seperti Redza Puyadasa, Sulaiman Haji Esa, Chong Kam Kow, Tan Teong Eng dan Joseph Tan telah menggegarkan dunia seni lukis tempatan dengan ungkapan-ungkapan yang mencabar.Catan hard-edge yang menegaskan kedataran dan tanpa isyarat yang dipelopor oleh Chong Kam Kow, Tan Teong Eng dan Tong Tuck Kan telah menjadi ikutan. Abdul Latif Mohidin telah menghidupkan pendekatan baru dalam lukisan.Karya catan masa ini mengandungi nilai ikon dengan tegasan monolitik.

Tahun 1980-an
Awal tahun1980-an mengemukakan bidang kanvas yang lebih luas dan menarik dengan munculnya catan pemandangan yang naïf, sambungan akademik aliran realisme dan karya-karya yang berprinsipkan mitos dan legenda yang kaya di rantau ini. Terdapat juga pelukis yang mendekatkan diri kepada subjek-subjek yang berkaitan dengan keadaan dan peristiwa yang berlaku dalam negara, warisan budaya serantau, sosial dan politik yang berkontekskan Islam.
KARYA PILIHAN PELUKIS MODEN MALAYSIA
NO NAMA PELUKIS TAJUK KARYA MEDIA
1 Ismail Mustam Tanpa Tajuk , 1966
Hang Tuah dan Hang Jebat , 1961 Cat Minyak
Cat Minyak
2 Dzulkifli Buyong Kapal Kertas , 1966
Membakar Semut , 1967
Kelambu , Kapur Pastel
Kapur Pastel
Kapur Pastel
3 Cheong Laitong Memujuk , 1957
Bermain Gasing , 1958 Cat Minyak
Cat Minyak
4 Peter Harris Rumah Rakit-Kuala Lipis , 1956 Cat Guac
5 Chuah Thean Teng Di Tepi Pantai , 1958
Musim Buah , 1968 Lilin & Pewarna
Lilin & Pewarna
6 Mohd. Hoessein Enas Mengutip Daun Tembakau , 1962
Potret Diri , 1954
Nobat , 1962 Cat Minyak
Kapur Pastel
Cat Minyak
7 Ibrahim Hussein Pak Utih , 1967

Kekecohan , 1969 Cat Minyak, Akrilik, Bahan Campuran
Cat Akrilik
8 Tay Hooi Keat Pemandangan Pohon , 1961

Jalan Pinang , 1957 Campuran Cat Air, Dakwat, Cat Minyak
Cat Minyak
9 Yong Mun Sen Rumah Atap di Tepi Pantai , 1960
Pokok-pokok Kelapa , 1951 Cat Air
Cat Air
10 Abdullah Ariff Coconut Plantation-Dawn , 1948
Bumi Bahagia Lombong Bijih Timah Malaya , 1960 Cat Air
Cat Air
11 Zakariah Noor Bunga-bunga Ros dan Al-Quran Cat Minyak
12 Yeoh Jin Leng Sawah Padi Cat Minyak
13 Syed Ahmad Jamal Umpan
Gunung Ledang Cat Air
Cat Minyak
14 Abdul Latif Mohidin Pago-pago Cat Minyak
15 Patrick Ng Kah Onn Menjemur Kain , 1961 Gouce
16 Mazli Mat Som Yati , 1964 Pastel
17 Nik Zainal Abidin Wang Kulit Kelantan , 1959 Cat Minyak
18 Redza Piyadasa Keluarga Baba , 1986 Media Campuran
19 Nirmala Shanmughalingam Vietnam 11 , 1980 Akrilik
20 Ismail Zain Ruang Catan , 1970 Akrilik
21 Mohd. Salehuddin Membeli Belah Di Kampung , 1959 Cat Minyak
22 Syed Tajuddin Merdeka , 1974 Cat Minyak

Tempat peragaan karya lukisan biasanya terletak di galeri, balai seni, dewan, lobi, dan ruang legar. Sebelum bahterah ini dilayarkan apa kata kita singgah sejenak di Balai Seni
Lukis Negara yang telah dibuka dengan rasminya oleh Y.T. M Almarhum Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia yang pertama pada 27 Ogos 1958 untuk menyingkap perkembangan seni lukis yang telah berlaku di Malaysia.
Soalan Wawancara Dengan Pelukis.
Orang kata Tak Kenal Maka Tak Cinta. Apa kata kita adakan wanwancara dengan……
1. Tempat dan tarikh kelahiran.
2. Pendidikan kat mana.
3. Bila menceburi bidang lukisan.
4. Aliran apa.
5. Media apa yang selalu guna- cat air, cat minyak dll
6. Pernah adakan pameran.
7. Hadiah/Anugerah yang pernah dimenangi
8. Lukisan yang terkenal: Tajuk, Tarikh, Media apa, Tema, Gaya, Nilai
9. Pelukis idola
10. Jawatan-jawatan yang pernah disandang.
11. Di mana boleh dapatkan/beli lukisannya.
12. Kebanyakan lukisannya ada kat mana.
Dengan wujudnya begitu banyak institut pendidikan seni di Malaysia bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan, diharap tidak lama lagi kita dapat melahirkan pelukis yang mempunyai nilai modal insan yang tinggi, berfikiran kelas pertama yang dapat menghasilkan lukisan yang cemerlang, gemilang dan terbilang untuk dihayati oleh masyarakat marcapada. Sekian. Terima kasih! Majulah Seni Untuk Negara. NUKILAN: KTB.

Dokumentari seni Lukis (Catan)

CATAN

Catan merupakan hasil seni bahantara pigmen warna pada permukaan rata seperti kertas atau kanvas. Jenis bahan yang sering digunakan untuk catan ialah:
a. Cat Air. Bahantaranya air, menggunakan pengilat gam Arab; pewarna ini bersifat lutsinar; boleh digelapkan sekiranya warna disapu beberapa kali atau tebal.
b. Cat Minyak. Bahantaranya turpentine; bahan pengilapnya ialah minyak linsid; bersifat legap.
c. Cat Tempera. Bahantaranya air; pengilatnya ialah kuning telur; ada yang lutsinar tetapi tidak sama seperti cat air; merupakan teknik tertua.
d. Cat Akrilik. Bahantaranya air; bersifat lutsinar dan legap.
e. Cat Gouce/Guac. Bahantaranya air, menggunakan pengilat gam Arab. Sama sepeti cat air tetapi ia bersifat legap.
f. Cat Poster

ALIRAN-ALIRAN DAN PERKEMBANGAN SENI CATAN DI BARAT.

Sejarah catan bermula pada zaman Yunani Purba dan ia digunakan untuk menggambarkan kisah-kisah keagamaan.
a. Zaman Pertengahan. Aliran Seni Kristian, Seni Romantik, Seni Medievel
b. Zaman Renaissanse: Zaman kemuncak seni lukis di Eropah. Aliran Romantik, Klasik, Naturalisme
c. Zaman Baroque dan Rococo. Aliran Barroque, Dutch Painting
d. Abad ke-18. Aliran Romantisme
e. Abad ke-19. Aliran Realisme, Naturalisme, Impressionisme, Post-Impressionisme, Seni Nouveau
f. Abad ke-20. Aliran Kubisme, Ekspresionisme, Fauvisme, Futurisme, Dadaisme, Surelesme, Abstrak Ekspresionisme
g. War Art. Aliran Enviroment Art, Happenings, Seni Poo, Seni Op, Seni Minimal, Seni Konseptual, Seni Land.

CIRI-CIRI DAN KARYA

Kiubisme: Menolak tradisi catan yang mementingkan objek realiti. Menganggap seni sebagai satu konsep kearah penciptaan dan menolak peniruan. Cuba menyelesaikan permasalahan 3 dimensi dalam ruang 2 dimensi. Penggunaan bentuk-bentuk dan satah geometri. Seperti pecahan kaca dan menimbulkan kesan lutsinar. Warna yang bertenaga.

Ekspressinisme: Menolak cirri-ciri tradisi klasik. Seni adalah manifestasi perasaan dan keresahan emosi pelukis. Menyingkir subjek dan objek serta menolak peniruan alam. Penggunaan warna yang terang bagi menyampai mesej. Penggunaan warna yang dramatik. Kadang kala tidak ada imej yang jelas dan bersifat organik. Kesan berus yang kasar, kadang kala tidak menggunakan berus.

Impressionisme: Menumpukan kaedah konsep cahaya dan kesan objek yang dilihat. Warna tidak dicampur dengan warna hitam dan putih dan terus dipalit pada kanvas. Warna bertindih-tindih. Tidak melukis secara detail. Mementingkan keserasian warna/cahaya serta watak-watak alam. Mengutamakan suasana yang dilihat misalnya pagi, petang, malam. Aliran ini condong kepada aliran naturalisme. Palitan warna spontan tentang apa yang dilukis.

Pos-Impressionis: Mencipta bentuk bukan meniru. Seni adalah kejelasan logik bukan tentang struktur. Karya seni bukan sains tulen tetapi seni. Berlandaskan hukum pembalikan cahaya tetapi harus memberi ruang penyataan diri.

Seni Baraque dan Rococo: Zaman ini juga dikenali sebagai zaman Renaissance Tinggi. Baroque membawa maksud mutiara yang tidak sempurna tetapi indah. Karya menumpukan kepada komposisi, aksi, warna dan cahaya. Latar belakang karya berwarna gelap. Karya tertumpu kepada objek.

Pos-Ekspressionisme: Menumpukan kepada percubaan dan penerokaan pelukis terhadap media dan bahan. Ciri-ciri lain sama dengan aliran ekspressionisme.

Futurisme: Mengemukakan aliran seni yang berdasarkan teknologi. Dinamik. Pergerakan yang dinamik.

Surealisme: Tumpuan bukan kepada ekspresi sedar pelukis tetapi kepada ekspresi bawah sedar minda pelukis. Imej bawah sedar dan alam khayalan. Menyeramkan, sunyi dan tidak logik. Warna-warna gelap digunakan untuk menimbulkan kesan misteri. Objek diletakkan pada tempat-tempat yang tidak sesuai dan dicantum-cantumkan.

Dadaisme: Kumpulan perantaran antar aliran futurisme dengan surealisme. Konsep tanpa kongkongan. Tidak menitikberatkan tradisi penghasilan seni semata-mata. Seni adalah medium untuk melepaskan perasaan. Berpegang kepada konsep ‘kemusnahan juga merupakan penciptaan’.

Seni Pop: Berasaskan kepada persekitaran dan kebudayaan popular yang mempengaruhi kotaraya New York dan London. Tema, teknik, imej dan metos bersifat semasa dan populariti. Lebih mirip kepada karya pengiklanan dan pengguna. Pelukis seni pop terkenal juga dengan panggilan New Realist. Ciri-ciri yang penting dalam karya Pop ialah ialah warna yang terang pada permukaan yang berbidang besar. Konsep New Realist merupakan kebangkitan kehidupan moden yang mirip kepada kesesuaian zaman sains dan teknologi.

Friday, July 2, 2010

DOKUMENTARI SENI LUKIS (Lukisan)

OLEH KTB

Cahaya mentari menyilau mata
Rasa pedih tidak tertahan
Lafaz bismillah pembuka kata
Dokumentari Seni Lukis saya mulakan.

Seni itu indah. Seni itu halus. Seni itu mempunyai nilai estetika yang tinggi. Seni adalah pelbagai bidang. Dari sudut psikologi seni dinyatakan sebagai santapan jiwa. Tanggapan masyarakat pada zaman prasejarah menganggap seni sebagai sumber terpenting dalam kehidupan manuia. Untuk berkomunikasi, berionteraksi dan berhubung sesama manusia.
Sama ada Seni Untuk Masyarakat yang diperjuangkan oleh ASAS 50 atau Seni Untuk Seni yang diperjuangkan oleh Hamza , ia berkaitan dengan hasil seni yang dihasilkan oleh seorang insan. Begitu juga dengan seni lukis.

LUKISAN

Perkataan lukisan dalam bahasa Inggeris ialah ‘Drawing’ yang asalnya dari dua bahasa iaitu German dan Latin. Perkataan ‘to draw’ adalah dari perkataan ‘Old English’ iaitu ‘dragan’ yang bermaksud ‘to drag’ dan aktiviti yang berhubung dan tubuh badan.

Beberapa buku menyatakan lukisan adalah aktiviti melukis yang menggunakan bahan kering atau basah untuk mendapatkan kesan rupa dan bentuk pada sesuatu permukaan.

Lukisan juga boleh dikaitkan dengan pengalaman yang istimewa kepada seseorang pelukis yang digambarkan melalui gerak minda dan hati diterjemahkan di atas permukaan untuk dijadikan sebagai bahan dokumentasi. Ini terbukti dengan sebuah lukisan bertajuk ‘Unforgettable Fire’ yang dilukis oleh pelukis amatur iaitu Yusuko Yagamata di Jepun pada tahun 1945 menggambarkan peristiwa pengeboman Bandar Hiroshima.

Secara langsung lukisan adalah satu disiplin seni yang boleh dikaitkan dengan keperluan psikologi sejarah dan artistik. Hal ini terbukti bahawa pelukis perlu mempunyai tiga nilai kerangka dalam dirinya iaitu daya visualisai, daya emosi dan daya estetika.

Sebenarnya lukisan bukanlah milik mutlak pelukis, tetapi ia adalah milik semua manusia. Pengalaman anak-anak kecil menconteng di atas kertas atau dinding merupakan fitrah manusia melukis sebagai meluahkan perasaan dalam bentuk visualisasi.

Ini juga ada kaitnya dengan perjumpaan lukisan-lukisan purba di gua-gua, lukisan itu menjadi faktor penentu kepada pemujaan untuk pemburuan. Manusia zaman dahulu menggunakan lukisan sebagai asas untuk kekuatan tumpuan mereka kepada mencari nafkah.

Pada dinding zaman Mesir purba, lukisan dijadikan sebagai rakaman penghidupan. Lukisan digambarkan dalam satu penceritaan komik yang bersiri untuk meninggalkan satu dokumentasi sejarah yang gemilang.
Menurut Betti dan Sale (1997), secara umumnya empat kepentingan lukisan, antaranya ialah:
a. Tujuan untuk penyelidikan, kajian dan untuk melihat sesuatu peristiwa yang sebenar,
b. Tujuan untuk merakamkan sesuatu peristiwa.
c. Tujuan sebagai alat komunikasi idea (mencari idea yang terbaik)
d. Sebagai data menyimpan memori kepada pelukis untuk menghasilkan satu karya yang terbaik.

Karya lukisan yang dihasilkan biasanya menggunakan media jenis kering. Karya lukisan merupakan kerja peringkat awal yang dibuat untuk menghasilkan catan. Karya lukisan mementingkan unsur garisan untuk membentuk imej dan tidak menggunakan warna, kecuali warna daripada alat tulis seperti pensel warna atau krayon. Lukisan biasanya dihasilkan secara sepontan serta dapat menunjukkan keaslian dan keindividuan gaya persembahan pelukisnya.

JENIS-JENIS LUKISAN

Lukisan Figuratif: Tertumpu kepada mengkaji dan melukis tubuh manusia atau binatang. Pelukis perlu memahami anatomi terlebih dahulu untuk melukis. Melukis figuratif adalah amat sukar kerana dari segi kadar bandingan adalah perkara yang menentukan keindahan dalam karya lukisan figuratif.

Lukisan Kajian: Dilukis untuk mengkaji sesuatu benda. Misalnya kajian terhadap tumbuh-tumbuhan maka pelukis perlu melukis sesuatu bahagian itu dengan teliti sebagai bahan kajian. Kebiasaannya lukisan kajian lebih tertumpu kepada objek alam seperti tumbuh-tumbuhan dan haiwan.

Lukisan Informasi: Adalah bertujuan untuk memberi informasi kepada pelanggan, kebiasannya dalam bentuk ilustrasi atau peta. Lukisan ini memerlukan kemahiran yang khusus dan melukis dengan cermat dan bersih.

Lukisan Teknikal: Merupakan cabang seni yang dikatakan berkaitan saintifik. Lukisan teknikal memerlukan kemahiran dalam matematik kerana keperluan untuk melukis dengan kadar banding yang tepat. Contoh melukis kenderaan dan alatan pengguna.

Lukisan Konseptual: Jarang sekali kedengaran. Pelukis memerlukan imaginasi yang kuat untuk melukis sesuatu konsep yang baru. Misalnya sesebuah filem seram memerlukan lukisan satu watak seram untuk dijadikan watak dalam cerita tersebut, maka pelukis perlu melukis konsep watak tersebut dalam bentuk fantasi.

Lukisan Artistik: Ia hanya tertumpu kepada keindahan dalam pengkaryaan. Pelukis melukis hanya sekadar untuk mempamerkan karyanya sebagai sesebuah karya seni. Lukisan artistik juga dibuat dalam bentuk thamnil untuk mendapatkan idea karya-karya seni yang lain seperti arca, catan, percetakan dan sebagainya.

Lukisan Ilustrasi: Lukisan ilustrasi merupakan cabang lukisan tergolong dalam seni grafik. Lukisan ini dijadikan bahan untuk penerbitan, kartun dan animasi. Pelukis memerlukan kemahiran tertentu untuk melukis ilustrasi terutama dalam kemahiran melukis figuratif.

ELEMEN ASAS LUKISAN

Kualiti Garisan: Garisan merupakan elemen sangat penting dalam sesebuah hasil karya lukisan. Tanpa garisan seolah-olah ia bukan sebuah hasil lukisan sebaliknya menjadi karya catan. Hanya dengan garisan yang bersahaja dapat membentuk imej. Misalnya karya Sochu Suzuki bertajuk ‘Mouse’ (1980), dengan satu palitan garisan ala kaligrafi dapat menggambarkan seekor tikus. Inilah kekuatan garisan.

Sebenarnya kualiti garisan itu bukan tertumpu kepada kekuatan pada sesuatu karya sahaja tetapi ia boleh memberi kesan ilusi kepada kita. Contoh karya ahli teori kognitif ‘Gestalt’ menghasilkan lukisan garisan yang boleh memberi kesan ilusi kepada kita.

Kualiti garis memberi penegasan kepada subjek yang dilukis. Oleh yang demikian kajian garisan amat penting. Garisan akan membentuk mod sesuatu karya. Sebagai contoh dua karya yang sama temanya menggunakan bahan yang berbeza dan menggunakan teknik garisan. Tentu mod kedua-dua karyanya tersebut yang membezakan.

Perspektif dan proposi: Perspektif merupakan asas kepada membentuk karya yang sempurna. Pendedahan kepada nilai perspektif adalah latihan awal kepada pelukis. Pendedahan melukis di luar studio dapat menerangkan kedudukan perspektif yang betul. Terdapat perspektif satu titik lelap, dua titik lelap, tiga titik lelap dan perspektif pelbagai titik lelap.

Kesan Pencahayaan: Pada umumnya karya lukisan akan lebih menarik sekiranya pengkaryanya dapat menfaatkan kesan cahaya pada karyanya. Penggunaan kesan cahaya dapat memberi mod pada karya di samping dapat memperjelaskan suasana pada karya tersebut. Aspek-aspek yang penting bagi menentukan pencahayaan ialah kawasan paling cerah, cerah, bebayang, bebayang gelap, pantulan cahaya dan bebayang objek.

Jalinan dan Gesture: Jalinan akan dibentuk melalui garisan dan kesan warna. Kesan Gesture juga dapat membentuk jalinan yang menarik. Pelukis terkenal akan mempelajari lukisan melalui lakaran yang bebas tetapi menampakkan imej yang hendak disampaikan.
Kesan jalinan akan dibentuk melalui garisan silang, bintit, garisan bergoris dan sebagainya. Jalinan juga dapat membentuk kedalaman intensiti ton.

Corak dan reka bentuk: Pada umumnya corak dan reka bentuk dalam karya lukisan adalah menjurus kepada pengadunan pengkarya dalam lukisannya. Karya Jasper Johns bertajuk Flag (1958) sebagai contoh karya lukisan yang menekankan satu corak dan reka bentuk. Beliau menggunakan pensil di atas permukaan kertas untuk membentuk corak dan reka bentuk sebagai lakaran yang bersahaja tetapi mempunyai gaya persembahan yang menarik.
Ruang: Pelukis yang baik akan membahagikan ruang dengan sempurna. Pelukis master menggunakan ruang sebagai kekuatan dalam sebuah karya. Karya lukisan Cina menggunakan ruang kelegaan sebagai identiti karya mereka. Terdapat tiga jenis ruang yang boleh digunakan dalam penghasilan karya lukisan iaitu ruang dalam, ruang cetak dan ruang datar. Ruang-ruang ini bergantung kepada susun atur objek yang akan dilukis.

Struktur: Untuk menghasilkan sesebuah lukisan pelukis akan menentukan struktur bentuk terlebih dahulu. Pelukis harus diajar membentuk struktur yang betul agar lorekan untuk membentuk imej menjadi lebih menarik. Sebagai contoh lukisan yang banyak menggunakan struktur ialah lukisan teknik.

Bentuk: Kajian bentuk dalam sesuatu karya akan digabungkan antara perspektif, ton, jalinan dan struktur. Pelajaran awal pelukis didedahkan dengan bentuk-bentuk geometri seperti bulat, empat segi, kun dan sebagainya.

Media dan teknik lukisan
Media: Media kering yang sering digunakan ialah pensil, arang/charcoal, berus, pastel, semua jenis pen, berus, conte dan pensil warna. Manakala media basah yang selalu digunakan ialah cat air, dakwat, cat akrilik, cat minyak, cat poster dan cat tempera.

Teknik: Penekanan kepada teknik dalam pengkaryaan lukisan memerlukan latihan yang berterusan. Antara teknik yang paling popular ialah teknik ‘Gesture’ yang menjadi satu identiti dalam karya lukisan. Walau bagaimanapun banyak teknik boleh diterokai untuk mendapatkan mutu karya yang baik.

Lukisan telah menjadi asas penting kepada semua kepakaran seni. Di mana ia telah dipraktikkan sejak pra sejarah, pertengahan dan sekarang. Pada lewat abad ke-12 ia telah meninggalkan banyak bentuk seni popular kepada seniman dan amatur.

Lukisan juga menawarkan kita saluran yang menarik untuk seni imaginasi. Lukisan boleh menyelamatkan pengalaman menarik dan sementara ia tidak membuat perhubungan antara peribadi dan sejagat sepenuhnya dengan jelas, lukisan boleh mempunyai pandangan sepintas lalu ke dalam pengalaman itu. Ia boleh membangkitkan memori. Ia boleh menjatuhkan cahaya dorongan hidup seperti kematian, percintaan, kuasa, mengejar intelektual, kerja, impian dan emosi. Lukisan juga adalah bentuk seni yang bersifat demokrasi yang bermaksud pelukis dapat atau mempunyai hak kebebasan dalam menghasilkan seni. Nilai lukisan tidak sahaja untuk sesuatu yang mudah diperoleh tetapi terhadap kerapatan kemesraannya dan potensi untuk bekerja melalui idea. Lukisan juga boleh mempunyai kesannya dengan maksud yang lebih sederhana.

Lukisan kini dengan teguh wujud sebagai medium dalam pandangannya yang tersendiri. Lakaran kini juga mempunyai nilai aestetik dan komersil yang memberi taraf sama dengan catan dan arca. Konsep Renaissan tentang peraturan lakaran di dalam seni tampak adalah dipengaruhi dengan mendalam sejak dahulu lagi. Zaman Renaissan, mempunyai dua fungsi. Pertama melatih pelukis muda. Kedua menjadi jalan kepada kelahiran pelukis untuk meluahkan idea sebelum karya sebenar.
…….. sometimes, creating image in the form of lines based on insinghts. Do not narrow drawing just based on observation. Drawing is a visual language to communicate.

Berdasarkan kepelbagaian definisi lakaran yang diberikan oleh seniman/karyawan dan penghayatan seni terhadap lukisan berdasarkan pengalaman, pengetahuan dan keinginan memecahkan tradisi lakaran yang konvensional ia telah membuka jalan baru kepada seniman/karyawan untuk meneroka peluang dalam lukisan dan terhasilnya banyak lakaran yang berdimensi baru.

PROSES PENGHASILAN LUKISAN

Untuk menghasilkan karya lukisan, penekanan kepada perkara-perkara seperti jenis lukisan, elemen asas, media dan teknik merupakan perkara yang harus dititikberatkan. Bagi kerja-kerja studio, pengamatan akan menumpukan kepada pemokusan objek, komposisi dan susunan objek yang akan dilukis. Manakala di luar studio penekanan kepada pemokusan dengan menggunakan tetingkap dan melihat dari aspek perspektif serta pencahayaan. Aspek-aspek pengamatan semasa melukis perlu diberi penekanan antaranya ialah: ruang dan objek, subjek dan latar belakang dan saiz dan kadar banding. Perkara-perkara ini adalah sebagai penilai kepada sesuatu karya.